Når far og sønn, begge City-supportere, taper 14-1 må man nevne det

Min bror er fotballtrener. Det var han for øvrig også som en ung mann, faktisk med en viss suksess. Han sørget for at Turns lillegutter vant serien på 80-tallet, et tiår uten barneidrettsregler og 7er/5er-fotball.

Hans sønn spiller visstnok på laget «bruttern» trener. For meg, som onkel altså, er det nøyaktig det samme hva sønnen blir god i. Så lenge litt av «kronasjen» havner på kontoen til onkelen. Omså musikk liksom.

I går var far, altså treneren, og sønnen, altså én av spillerne, på turnering i Lakselv. Der ble det tap 14-1. 14-1 trenger ikke være en katastrofe for unge spillere, men ettersom spilletiden kun var 15 minutt er resultatet nokså ugly. Denne delen av familien heier på Man City og det betyr at Onkel B måtte nevne resultatet 14-1 et titalls ganger i løpet av søndag kveld.

Altså. Jeg har trua på denne delen av familien, selv om jeg fortalte historier da jeg la opp som trener i aldersbestemt fotball etter 1-1 mot Alta IF. Tidene har forandret seg ja med barneidrettsregler, begrensede banestørrelser og færre spillere på banen.

Poker
Jeg var en periode hjelpetrener sammen med Dan Eivind Johansen, én av de gamle Turn-heltene på 80- og 90-tallet. Ja, Turn hadde Finnmarks desidert beste A-lag en lang periode. Da spillerne la opp ble de trenere og jeg ble hjelpetrener sammen med Johansen.

Ett år under Altaturneringen overnattet treneren på skole sammen med spillerne. Hjelpetreneren hadde booket seg inn på hotell. Da jeg kom til skolen om morgenen kikket Johansen på meg med dåreøynene og spurte om vi natt til søndag kunne bytte, altså han tok hotellrommet mitt og jeg lå på skolen sammen med spillerne? Helt uproblematisk, var svaret mitt.

Det ble lørdag kveld og det skulle være stille i klasserommet på basen. Johansen dro til hotellet, mens unge Solvik, en virkelig ung Solvik, var sammen med spillerne. Ettersom min tro er ganske liten på at personer sover på befaling, fikk de unge spillerne stor frihet innenfor klasserommet. Det endte med at de unge spillerne spilte poker sammen med hjelpetreneren. Etter det jeg husker mange år etterpå finansierte unge Morten Paulsen deltakelsen i Altaturneringen med at han knuste egen hjelpetrener i poker. Vi forsov oss søndag morgen, til Johansens store fortvilelse. Fornøyelig minne fra en tid uten barneidrettsregler

Et tap på 14-1, det opplevde aldri Johansen og Solvik som trenere i Honningsvåg Turn & Idrettsforening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar