Buddha og veddemål

Jeg satt i en bar for mange år siden i Thailand. Plutselig jublet og gråt en av damene i baren. Jeg og de andre gjestene lurte på hva som skjedde. Hun vant 3 000 Bath i det statlige lotteriet, altså under 1 000 norske kroner.  Selv om nordmenn stort sett har mye mer penger enn gjennomsnittborgeren i Thailand, er ikke 3 000 Bath ekstremt mye penger for thaiene.

Årsaken til den enorme gleden var troen på religionen. Gevinsten skulle visstnok bety at livet snudde for dama, der positive hendelser skulle komme på rekke og rad.

Jeg har ikke tro på guder eller Buddha. For meg er det overtro og fantasier, men jeg forsvarer religionsfriheten. Vil menneskene tro på noe, så gjerne for meg.

Jeg har fortsatt kontakt med dama som jobbet i en av stambarene for mange år siden. Om livet ble mye enklere etter gevinsten tviler jeg på. Hun har i alle fall ikke lagt vekt på gevinsten når vi snakker sammen.

Jeg har lagt bak meg en grusom uke på oddsen. Jeg har tapt alle veddemålene. Det har vært noen kostbare dager, selv om jeg aldri spiller mer enn jeg har råd til å tape.

Lørdag kveld vant jeg i Lotto, en gevinst jeg oppdaget søndag formiddag. Jeg tenkte på den gamle historien fra Thailand der en gevinst plutselig skulle snu opp ned på livet. Etter Lotto-gevinsten satset jeg penger på to fotballkamper hos Comeon.com. Seier til Vålerenga og Rosenborg, en kombinasjon med 6,72 i odds. Oddskupongen gikk inn og jeg fikk den første fortjenesten på én uke.

Buddhaen ass. Skumle greier. Jeg håper jeg er inne i en steam igjen, og hvis jeg er det bør Comeon grue seg maksimalt de neste dagene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar